Motorul electric – dispozitivul din spatele suprafetelor finisate

Polizarea este procesul prin care se creaza o suprafata neteda si lucioasa care reflecteaza lumina. Polizarea se poate realiza si chimic, dar in general se folosesc materiale abrazive, prin frecarea piesei ce trebuie finisata cu materialul abraziv. Gradul final de polizare este dat de caracteristicile materialului finisat. Daca privim la microscop un astfel de material inaintea procesului de polizare vom observa ca suprafata prezinta asperitati, acestea aratand precum niste munti si niste vai. Polizarea reduce acesti munti, netezind „relieful” materialului.

Procesul de polizare cu materiale abrazive incepe cu bob mare (cele foarte aspre) si se termina cu bob mic (cele foarte fine). Pe langa aspectul placut polizarea mai are un avantaj: o rezistenta mai mare a materialelor finisate datorita reducerii sau inlaturarii zonelor de stres prezente la suprafta.

Polizarea este folosita in prelucrarea unei varietati mari tipuri de materiale: metale, lemn sau chiar plastic. Ea poate fi facuta atat manual cat si cu ajutorul instrumentelor electrice, in special in cazul metalelor.

Polizorul este un astfel de instrument electric, care foloseste o roata abraziva. Aceasta este asezata pe o masa suport, sau pat, care are un mecanism de ghidare care fixeaza piesa si o aduce in contact cu roata. La capatul mesei este un motor electric care invarteste roata la viteze foarte mari. Deoarece roata este compusa dintr-un material mai dur decat cel ce  trebuie prelucrat, ea va inlatura fragmente si aschii pana cand se obtine suprafata dorita. Prin folosirea sistemelor computerizate sau a unui micrometru polizorul poate inlatura straturi de grosime foarte mica: 0,000025 mm.

Polizoarele sunt si ele de mai multe tipuri, cel cu roata abraziva fiind doar unul dintre ele. Ele pot avea curea abraziva, pot fi cilindrice, portabile, pot fi folosite pentru finisarea pardoselilor din lemn sau pot avea doua roti abrazive diferite montate la capetele bancii: una pentru realizarea unei polizari grosiere si una pentru finisare, etc.

Deoarece in procesul de polizare se foloseste o roata sau o alta suprafata circulara, care se roteste la viteze foarte mari, masina perfecta care sa imprime aceasta miscare de rotatie este motorul electric.

Motoarele electrice sunt un tip de dispozitive care transforma energia electrica in lucru mecanic si mai exact in miscare de rotatie. In constructia lor se folosesc principiile magnetismului si ale electromagnetismului. Cu alte cuvinte, daca trecem un curent electric printr-un conductor acesta se va transforma intr-un electromagnet. Acest electromagnet, este montat pe un ax si introdus in interiorul unui camp magnetic generat de un alt electromagnet sau de un magnet permanent. Dupa cum stiti, poli magnetilor se atrag daca sunt opusi si se resping daca sunt identici. Acelasi lucru se va intampla si cu conductorul o data introdus in interiorul campului. Polii sai vor fi atrasi si respinsi succesiv creandu-se o miscare de rotatie continua, care este conferita si axului pe care este montat conductorul. Acest fenomen va avea loc atata timp cat sistemul va fi alimentat cu electricitate.

Din punct de vedere al constructiei, orice motor electric este format din stator, rotor si intrefier. Rotorul este partea mobila a motorului, conductorul care este introdus in interiorul campului magnetic si cel care livreaza miscarea de rotatie prin intermediul axului. Statorul este componenta stationara a motorului, ea este cea care genereaza campul magnetic in care este introdus rotorul. Intrefierul este spatiul dintre rotor si stator. Desi poate parea mai putin important, intrefierul joaca un rol critic in performanta finala a motorului.

Motoarele electrice sunt intalnite in majoritatea domeniilor, industrial, comercial, casnic, etc., insa ele au uneori un dezavantaj: au din start viteze ridicate. Vitezele cel mai frecvent intalnite sunt 750 de rotatii pe minut, 1000 rpm, 1500 rpm si 3000 rpm, dar pot avea si mult mai mult, precum este cazul motoarelor electrice care se intalnesc in interiorul instrumentarului stomatologic: 400.000 de rotatii pe minut. Desi in domenii precum cel stomatologic vitezele ridicate pot fi un avantaj, pentru aplicatii precum o scara rulanta, sau un lift, ele pot fi chiar periculoase. Imaginati-va o astfel de scara rulanta care este rotita cu 3000 de rotatii pe minut. V-ati urca pe asa ceva? Din fericire exista motoreductoare, masini care asa cum spune si numele, reduc viteza nativa a motoarelor, dar care in acelasi timp cresc si cuplul, adica forta. Astfel scarile vor rula cu o viteza de 1-2 rotatii pe minut, viteza ideala pentru transportul pasagerilor, iar lifturile vor avea de asemenea viteze mai mici, dar in acelasi timp vor putea transporta greutati mai mari (in cazul celor industriale) si un numar mai mare de persoane in cazul celor comerciale.

Atat pentru polizoare cat si pentru toate celelalte aplicatii trebuie sa folosim motoare care sa se potriveasca perfect cu specificatiile aplicatiei. De aceea este recomandat cand alegem, de exemplu un motor pentru un polizor, sa apelam la serviciile unei firme precum BRACO MES, care este specializata in constructia si repararea motoarelor electrice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *